Dürrenmatts anti-kriminalroman

Domaren och hans bödel av Friedrich Dürrenmatt

Domaren och hans bödel bokomslag framsidaFriedrich Dürrenmatt (1921–1990) var en schweizisk författare och mest ihågkommen för kortromanen Domaren och hans bödel (Der Richter und sein Henker, 1950; på svenska 1956).

I Domaren och hans bödel drivs intrigen av ett mordfall, men trots att romanen kan läsas som en deckare med ett mord i centrum avviker Dürrenmatts kriminalhistorier det från det konventionella. Det finns ett litterärt raffinemang att ta fasta på i det ironiska förhållningssättet till genren och hur historien sveps in i ett metaskikt.

När en polisinspektör från Bern hittas mördad, skjuten i sin bil, har kommissarien Bärlach redan från början en misstanke om vem som begått dådet. Åtminstone är det så han yttrar sig inför den underordnade Tschanz som ska hjälpa honom i utredningen, men som i själva verket utgör en beräknande baktanke.

Bärlach är en sammansatt brottsutredare. Han utvecklar säregna kriminologiska teser och uppvisar därvidlag ett excentriskt sinnelag som bildar släktskap med en viss fiktiv brottkämpare känd under namnet Sherlock Holmes. Båda är oberäkneliga och sluga, men Dürrenmatt är mån om att ge sin brottsbekämpare fler mänskliga drag som dålig hälsa och – åtminstone skenbart – ofullkomlig kompetens.

Bärlach har inget till övers för den moderna vetenskapliga kriminologin och obduktionsprotokoll tycker han ännu mindre om, han bemödar sig inte ens om att läsa vad som står om den mördade polisinspektören, men en del av ointresset och nonchalansen kommer uppenbaras som motiverade.

Några av Dürrenmatts detektivromaner har kallats anti-kriminalromaner, vilket motiverats med att de dekonstruerar den typiska berättarmodellen. Bland annat har det opålitliga berättandet framförts. En omstörtande intention kan märkas i undertiteln till Kommissariens löfte (Das Versprechen) från 1958 (för många mer känd genom filmatiseringen The Pledge från 2001 med Jack Nicholson i huvudrollen), som på tyska lyder Requiem auf den Kriminalroman – alltså en dödsmässa för kriminalromanen. Dürrenmatts detektivromaner har betraktats som delvis parodier och i Domaren och hans bödel finns en scen där Bärlach och Tschanz besöker en för utredning relevant person för utfrågning, vilket slutar med att denne och Bärlach utbyter tankar om kokkonsten i en trekvart, till stor förtret för Bärlach underordnade.

Nästa bok i sammanställningen De bästa romanerna: Nummer 54

50 klassiska romaner i världslitteraturen

Romanklassiker från dåtid till nutid. Lästips och litteraturhistorisk bildning i en bok.

Finns som ebok och ljudbok

Av Litteraturhistorien.se | Senast uppdaterad: 2023.08.10

Källor

Der deutschsprachige Nachkriegsroman und die Tradition des unzuverlässigen Erzählens (2021) av Uwe Spörl